tik tok ku "SI PENYU "

kebesaran ILAHI

kerjakan sesuatu yang bermanfaat setiap hari :)


"Dalam ajaran ISLAM, masa untuk kita berkenal-kenalan dengan bakal pasangan kita adalah ketika tempoh pertunangan"

Selasa, 4 Februari 2014

SOALAN SYARIAH DAN JAWAPAN


Soalan 01 : Berkahwin Dengan Gadis Di Bawah Umur

Adakah seseorang lelaki yang ingin berkahwin dengan gadis di bawah umur akan dikenakan denda apabila lelaki tersebut meminta kebenaran berkahwin dari mahkamah, dan berapakah denda yang harus dibayar?
Tiada sebarang denda yang dikenakan kepada pasangan yang ingin berkahwin dibawah umur. Tetapi, pasangan tersebut hendaklah membuat Permohonan Kebenaran Kahwin Bawah Umur di Mahkamah Syariah di daerah tempat tinggal. Dengan adanya kebenaran kahwin dari mahkamah, barulah perkahwinan dapat diteruskan.

Soalan 02 : Kunseling Perkahwinan

Bagaimanakah caranya untuk saya mendapatkan kaunseling perkahwinan kerana saya dan suami sentiasa bergaduh dan saya risau suatu hari nanti perkahwinan kami akan berakhir dengan perceraian.
Untuk makluman puan, kaunseling perkahwinan boleh didapati di Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) atau dengan panggilan 'Pejabat Agama'. Puan dan suami bolehlah pergi ke Pejabat Agama untuk mendapatkan kaunseling berkenaan dengan perkahwinan.

Soalan 03 : Dimanakah Permohonan Poligami Perlu Didaftar

Saya tinggal di Bukit Payung Marang dan bekerja di Kuala Terengganu. Isteri saya bekerja dan tinggal di Kuantan. Kalau saya ingin membuat permohonan berpoligami, dimanakan saya perlu menghantar borang permohonan dan bagaimanakah caranya.
Tuan boleh membuat permohonan kebenaran berpoligami di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu. Sekiranya alamat pada kad pengenalan tuan adalah diluar negeri terengganu, maka tuan perlu menyediakan Surat Akuan Bermastautin dari JKK atau majikan tuan. Affidavit Penyampaian Saman Diluar Bidang Kuasa juga diperlukan kerana isteri tuan sekarang berada di Kuantan. Borang permohonan kebenaran berpoligami dan Affidavit Penyampaian Saman Diluar Bidang Kuasa boleh didapati di Kaunter Setempat, Aras 2, Bangunan Mahkamah Syariah

Soalan 04 :Khidmat Bantuan Guaman

Dimanakah saya boleh dapatkan khidmat bantuan guaman dan berapakah kos guaman?
Untuk mendapatkan khidmat nasihat/bantuan guaman, puan bolehlah pergi ke Jabatan Bantuan Guaman di Wisma PERKESO, Aras 1, Jalan Air Jernih atau sekiranya puan ingin menggunakan khidmat guaman swasta, puan bolehlah pergi ke mana-mana Firma yang dipilih. Senarai nama peguam boleh didapati di dalam laman web kami, ( modul Panduan Pelanggan --> Senarai Peguam Syarie). Manakala untuk mengetahui kos guaman, puan perlu bertanya kepada Firma guaman itu sendiri.

Soalan 05 : Dokemen Berkaitan Dengan Perceraian

Sekiranya saya ingin membuat tuntutan Fasakh atau permohonan Perceraian, apakah dokumen-dokumen yang diperlukan? Dimanakah saya boleh dapatkan dokumen-dokumen berkenaan?
Dokumen yang diperlukan ialah 4 salinan borang affidavit, 2 salinan ic pemohon dan 2 salinan sijil nikah. Puan bolehlah pergi ke mahkamah syariah daerah tempat tinggal puan untuk mendapatkan contoh borang affidavit permohonan.

Soalan 06 : Kelewatan Melaporkan Perceraian

Jika suatu perceraian berlaku diluar mahkamah 2 bulan yang lepas, tetapi suami isteri tersebut tidak mlaporkan kepada pihak mahkamah, adakah masih boleh melaporkan kepada pihak mahkamah? Berapakah denda yang akan dikenakan?
Untuk makluman puan, sekiranya suatu perceraian berlaku diluar mahkamah, maka suami/isteri perlulah melaporkan perceraian tersebut dengan segera di mahkamah syariah daerah tempat tinggal suami/isteri. Dalam kes puan, walaupun perceraian telah berlaku 2 bulan yang lepas, tapi puan masih boleh mendaftar (tiada tempoh masa yang ditentukan untuk seseorang itu mendaftarkan perceraiannya) di mahkamah syariah daerah tempat tinggal puan. Bidangkuasa mahkamah syariah ialah menentukan sama ada suatu perceraian yang berlaku itu menyebabkan jatuhnya talaq atau tidak. Tiada sebarang denda yang dikenakan dari mahkamah syariah.

Soalan 07 : Lafaz Suami Yang Tidak Jelas

Saya dan suami telah bergaduh, dalam pergaduhan itu suami telah mengatakan yang hubungan kami sudah tiada apa-apa lagi. Dia sudah tidak mempunyai perasaan lagi terhadap saya dan meminta agar kami membawa haluan masing-masing. Apakah status hubungan kami?
Untuk makluman puan, puan bolehlah datang ke Mahkamah Rendah Syariah daerah tempat tinggal puan dan mendapatkan contoh Borang Afidavit untuk membuat pengesahan lafaz cerai bagi memastikan maksud/niat sebenar lafaz suami puan itu. Mahkamah akan memutuskan samada lafaz itu menyebabkan jatuhnya talaq atau tidak.

Soalan 08 : Perkahwinan Diluar Negara Yang Belum Berdaftar

Saya bernikah di Thailand 16 tahun lalu dengan sorang duda dan masih belum berdaftar di Malaysia, memandangkan kesusahan saya untuk membayar denda maka saya abaikan. Dalam kesusahan begini suami saya sempat lagi berkahwin lain kira-kira 3 bulan lalu dengan menggunakan status dudanya itu. Saya ingin minta pandangan apa yang harus saya lakukan.
Untuk makluman puan, apabila seseorang telah berkahwin diluar negara, pasangan tersebut perlulah membuat pengesahan perkahwinan (mengesahkan suatu akad nikah perkahwinan) di Mahkamah Syariah dengan segera. Ini kerana salah satu bidangkuasa Mahkamah Syariah ialah menentukan samada sesuatu perkahwinan yang berlaku itu sah mengikut hukum syarak atau tidak. Pihak kami nasihatkan puan supaya sila buat Pengesahan Perkahwinan di Mahkamah Syariah daerah tempat tinggal puan untuk memastikan status sebenar perkahwinan puan. Berkenaan dengan suami puan berkahwin lain dengan menggunakan status dudanya itu, jika dilaporkan di Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) dan kes tersebut disiasat, maka suami puan boleh didakwa diatas 2 kesalahan, iaitu memberi maklumat palsu untuk berkahwin dan berpoligami tanpa kebenaran mahkamah.

Soalan 09 : Pertindihan Pendaftaran Kes

Saya telah mendapat perintah jagaan sementara anak (ex-parte) di Mahkamah Syariah Kuala Terengganu. Dalam masa 14 hari suami saya tidak membuat bantahan tetapi terus memohon hadanah di Mahkamah Syariah Shah Alam tanpa pengetahuan saya. Dalam masa yang sama, saya juga memfailkan fail induk hadanah di Mahkamah Syariah Kuala Terengganu (lewat sedikit dari tarikh suami memohon). Terdapat pertindihan tuntutan di situ. Jadi yang manakah akan di beri keutamaan? Bagaimanakah caranya saya memohon untuk diadakan proses bicara di Kuala Terengganu? Untuk pengetahuan tuan, saya juga ada memfailkan tuntutan nafkah anak dan fasakh di terengganu.
Untuk makluman puan, kes tuntutan hadhanah tersebut akan diberi keutamaan mengikut mana dahulu yang didaftarkan. Ini bermaksud, kes hadhanah yang didaftarkan oleh suami puan di mahkamah syariah shah alam itulah yang akan didengar . Manakala bagi kes tuntutan nafkah anak dan fasakh, akan dibicarakan di mahkamah dimana pendaftaran telah dibuat. Setakat ini, tiada cara untuk membolehkan kes yang didaftarkan di mahkamah syariah luar terengganu dibicara di mahkamah syariah dalam negeri terengganu. Tetapi sekiranya suami puan menarik balik kes tuntutan hadhanah tersebut, barulah puan boleh mendaftarkan kes itu di mahkamah syariah terengganu.

Soalan 10 : Sebutan Pertama

Berapa lamakah tempoh bagi sesuatu kes akan disebut selepas proses pendaftaran selesai?
Selepas proses pendaftaran sempurna, tarikh sebutan pertama bagi sesuatu kes adalah ditetapkan dalam tempoh 21 hari dari tarikh pendaftaran. Ini adalah selaras dengan Arahan Amalan No. 2 Tahun 2001. Oleh yang demikian, selepas proses pendaftaran selesai Pemohon/Plaintif/Peguam Syarie akan menerima resit pendaftaran beserta saman yang menyatakan tarikh sebutan pertama.

Soalan 11 : Khidmat Guaman

Apakah yang boleh saya lakukan sekiranya saya tidak mampu untuk menggunakan khidmat nasihat peguam swasta dalam perbicaraan kes saya? .
Sekiranya anda tidak mampu untuk menggunakan khidmat nasihat peguam swasta, anda bolehlah mendapatkan khidmat nasihat peguam kerajaan di Jabatan Bantuan Guaman Terengganu.

Soalan 12 : Perceraian Di Luar Mahkamah

Apakah tindakan yang wajar dilakukan sekiranya penceraian berlaku di rumah?.
Penceraian boleh berlaku di mana-mana sama ada di luar Mahkamah atau di dalam Mahkamah. Sekiranya penceraian berlaku di luar Mahkamah, maka pihak-pihak tersebut hendaklah membuat Permohonan Pengesahan Lafaz Cerai di Mahkamah bagi menentukan kesahihan lafaz tersebut.

Soalan 13 : Perkahwinan Di Luar Negara

Saya dan suami telah melangsungkan perkahwinan di Thailand tanpa pengetahuan keluarga. Adakah saya perlu mendaftar perkahwinan tersebut?
Setiap perkahwinan yang sah menurut Hukum Syara’ hendaklah didaftarkan. Bagi kes puan, puan hendaklah terlebih dahulu membuat Permohonan Pengesahan Pernikahan di Mahkamah bagi menentukan sama ada pernikahan yang dilangsungkan itu adalah sah atau sebaliknya.

Soalan 14 : Tuntutan Poligami

Suami saya membuat Permohonan Poligami di Mahkamah. Apakah tuntutan yang boleh saya tuntut dari suami sekiranya saya mengizinkan suami saya berpoligami?
Antara tuntutan yang boleh puan tuntut semasa perbicaraan kes poligami tersebut adalah seperti Tuntutan Nafkah Isteri, Tuntutan Harta Sepencarian, Tuntutan Nafkah Anak dan Tuntutan Hak Tempat Tinggal.

Soalan 15 : Majlis Sulh

Saya telah memfailkan Tuntutan Mutaah terhadap bekas suami saya dan kes tersebut diedarkan kepada Majlis Sulh. Apakah Majlis Sulh?
Menurut Syara’ Sulh ialah “suatu aqad yang dengannya tamat suatu pertikaian.” Secara amnya Sulh merupakan penyelesaian suatu pertikaian antara pihak yang bertikai dalam sesuatu isu dengan cara persetujuan bersama antara mereka sendiri dan bukannya diputuskan oleh pihak ketiga.

Soalan 16 : Tuntutan Selepas perceraian

Apakah hak-hak yang boleh dituntut di Mahkamah Syariah selepas berlaku perceraian?
Antara hak-hak yang boleh dituntut di Mahkamah selepas suatu perceraian berlaku ialah:
-Hutang Maskahwin
-Nafkah ‘Iddah
-Tunggakan Nafkah Isteri
-Mutaah
-Hak Mendapatkan Tempat Tinggal
-Harta Sepencarian
-Hak Jagaan Anak (Hadhanah)
-Nafkah Anak.

Soalan 17 : Prosedur Pendaftaran Pernikahan Luar Negara

Apakah prosedur untuk mendaftarkan perkahwinan di Malaysia sekiranya sudah bernikah di luar Negara?
Sekiranya sesuatu pernikahan telah berlangsung di luar Negara, maka pihak-pihak perlu mendaftarkan perkahwinan tersebut dengan kadar sebarapa segera setelah pulang ke Malaysia.
Menurut Seksyen 29 Enakmen Undang-Undang Pentadbiran Keluarga Islam (Terengganu) 1985, jika seseorang yang bermastautin di Terengganu telah berkahwin di luar negeri dengan sah menurut Hukum Syara’, maka pendaftaran perkahwinan itu hendaklah dibuat dalam masa dua (2) bulan selepas salah satu atau kedua-dua pihak itu mula-mula sampai ke Malaysia dengan cara hadir di hadapan mana-mana Pendaftar Perkahwinan, Perceraian, dan Ruju’ Orang Islam di Terengganu. Pihak-pihak hendaklah:-

  1. Mengemukakan kepada Pendaftar itu surat perakuan nikah atau apa-apa keterangan sama ada lisan atau dokumentar;
  2. Memberi apa-apa butiran sebagaimana yang dikehendaki oleh Pendaftar; dan
  3. Memohon dalam borang yang ditetapkan supaya perkahwinan itu didaftarkan dan menandatangani akuan di dalamnya.
Walaubagaimanapun, bagi proses pendaftaran tersebut pihak-pihak terlebih dahulu hendaklah membuat Permohonan Pengesahan Pernikahan di Mahkamah Syariah sebagaimana di bawah Seksyen 107 Enakmen Undang-Undang Pentadbiran Keluarga Islam (Terengganu) 1985 bagi menentukan sama ada pernikahan yang berlangsung itu sah mengikut Hukum Syara’ atau sebaliknya



http://syariah.terengganu.gov.my/soalanlazim.php

Tiada ulasan:

Catat Ulasan